Kontynuuj W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w "Polityce Cookies".
 
AKTUALNOŚCI /  WŁOCHY /  KUCHNIA WŁOSKA /  SUBIEKTYWNIE /  TURYSTYCZNIE / 
KUCHNIA WŁOSKA / FILARY KUCHNI WŁOSKIEJ / 
Bilety Lotnicze
[NEWSLETTER]
  
FILARY KUCHNI WŁOSKIEJ
[Powiadom znajomego]  A A A   
autor tekstu: Kamila Szymańska /Włochy/

La  dieta  mediterranea

Dieta to nie tylko pokarm przez nas spożywany, ale przede wszystkim styl życia. Jest silnie związana z położeniem geograficznym i klimatem, a wpływ na nią mają zarówno tradycje jak i uwarunkowania społeczne i ekonomiczne.

Program żywienia to całość przyzwyczajeń różniących się miedzy sobą również względami etnicznymi i religijnymi. W basenie Morza Śródziemnego położonych jest przynajmniej 16 krajów, które zachowują pewne wspólne  modele  żywieniowe.

Około 50 lat temu amerykańska ekipa profesora Ancela Keysa przeprowadziła badania nad przyzwyczajeniami żywieniowymi 12 tys. osób z całego świata. Z badań tych wynikało, że mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego, żyją dłużej i rzadziej zapadają na choroby serca. Badacz w szczególności zajął się obserwacją przyzwyczajeń żywieniowych na południu Włoch, gdzie osiadł i żył przez ostatnie 40 lat swojego życia.

Dzięki jego sugestiom naukowcy odkryli za sprawą, których składników mieszkańcy Włoch cieszą się dłużej zdrowiem niż inni mieszkańcy naszej planety. Badano również związki pokarmowe pomiędzy produktami i dowiedziono, że niektóre mają więcej właściwości kiedy są spożywane razem  niż osobno.

Dieta Śródziemnomorska zaczęła być modna w latach 90-tych. 

Do zasad diety śródziemnomorskiej należą:

1. duże spożycie warzyw, owoców, fasoli, orzechów, pieczywa i makaronów pełnoziarnistych,

2. użycie oliwy z oliwek do gotowania i doprawiania potraw

3. spożywanie tłustych ryb czy owoców morza w miejsce mięsa

4. preferowanie białego mięsa nad czerwonym

5. spożywanie w niewielkiej ilości tłustych serów i pełnotłustych jogurtów

6. picie przy posiłkach czerwonego wina w umiarkowanej ilości

7. wykorzystywanie w kuchni świeżych produktów lokalnych,odpowiednich dla danej pory roku

8. aktywny styl życia.

Dawniej włoski model żywienia miał zdecydowanie więcej aspektów zdrowej diety.

Były to produkty naturalne bez sztucznych dodatków i konserwantów. Czasy się zmieniają i ilość ludzi, która może sobie pozwolić na to by śledzić tradycyjną dietę bardzo się zmniejszyła. Brak czasu sprawia, że coraz mniej dedykujemy go dla przyrządzania posiłków. Ważne jest jednak by być świadomym, co się spożywa.

Niestety w ostatnich latach, Włochy okazały się jednym z bardziej otyłych krajów Europy plasując się zaraz po Niemczech. Podczas kiedy dba się o jakość, zapomina się często o ilości. To właśnie otyłość pogarsza patologie, które dieta śródziemnomorska mogłaby częściowo zwalczyć.

Właściwości zdrowotne najważniejszych produktów diety śródziemnomorskiej:

 

Oliwa z oliwek jest najważniejszym składnikiem, używanym w kuchni śródziemnomorskiej w miejsce masła, margaryny czy innych tłuszczy. Jest ona bardzo bogata w różnego rodzaju tłuszcze, które chronią przed chorobami serca. Jest również cennym źródłem przeciwutleniaczy między innymi witaminy E. Obniża również poziom cholesterolu we krwi. W kuchni włoskiej stosuje się ją do przygotowywania dań na bazie warzyw, sosów, sałat jak i do smażenia mięs i ryb.

 

Warzywa i owoce sezonowe zajmują najważniejsze miejsce w diecie, dostarczając organizmowi witaminy, minerały, przeciwutleniacze i błonnik. Zostało udowodnione, że ich zwiększone spożycie chroni zarówno przed chorobami serca jak i przed rakiem. W szczególności przebadano właściwości pomidorów, obecnych na włoskich stołach niemal na codzień. Okazało się, że zawierają tzw. likopen posiadający bardzo duże właściwości zdrowotne.

 

Ryby, a w szczególności te tłuste jak sardynki czy łososie są źródłem tłuszczy omega 3, które chronią serce. Posiadają właściwości przeciwzapalne i rozszerzające naczynia  krwionośne.

W całym basenie Morza Śródziemnego pije się w umiarkowanych ilościach wino, zawsze podczas posiłków. Dla mężczyzn to dwie szklaneczki, dla kobiet jedna. W szczególności wino czerwone zawiera polifenole - silne przeciwutleniacze, które działają pozytywnie na cały układ krwionośny.

 

 + dodaj informację lub opinię

TWOIM ZDANIEM...

Temat:

(Maksymalnie 150 znaków)

Treść:

(Maksymalnie 5000 znaków)

Podpis:

(Maksymalnie 50 znaków)

  

Ukryj pola

Powrót

Włochy   :   Włochy zdjęcia   :  Włochy zabytki   :  Italia  >    24stolice  :  Rzym   :   Paryż   :   Lizbona  :  Madryt  :  Kopenhaga   >     Bilety lotnicze